Bila INFINITI berbicara,..

Aku Rindu Pada Kalian....


Ketika saya membuka blog INFINITI ini, jam menunjukkan tepat 5.45 pagi. Kebetulan tarikhnya adalah pada 10 April. Maknanya dah genap 4 bulan saya tak edit blog ini. Saya kemudian mengalihkan pandangan saya kepada satu ruang 'sembang INFINITI' dan terbaca satu komen pelawat blog ini yang menggelarkan dirinya 'kawe_um'. Beliau menyampaikan ucapan tahniah kepada saya atas usaha memartabatkan PMKUM di UM ini. Sempat juga beliau berpesan kepada saya supaya edit blog ini. Sebenarnya dah ramai yang meminta saya berbuat demekian, tapi memang tak sempat nak menulisnya lagi. Ikutnya, banyak juga isu dan perbincangan yang nak saya utarakan dalam penulisan terbaru, tapi maklumlah sibuk semacam (assingment pun tak sempat buat).

Sekarang, saya dah bergelar mantan Yang Dipertua PMKUM. Ada juga kawan saya yang mengusik dengan berkata "nik, sekarang leh lah demo buat assingment demo dan tumpukan pada study demo plak". Sambungnya lagi, "dulu, demo meting tiap-tiap malam, sekarang demo dah letak jawatan, jadi ada lah masa untuk demo study plak...". Memang betul katanya itu. Memang sekarang saya punya lebih banyak waktu berbanding dahulu ketika saya memegang jawatan YDP PMKUM. Tapi terasa sedikit kekok dan janggal. Apa tidaknya, sebelum ini saya dah terbiasa dengan aktiviti meting, merancang, berfikir dan sebagainya yang berkaitan dengan PMK. Tapi sekarang saya dah tak dapat merasai untuk semua itu. Saya bukan lagi punya tanggungjawab sepertimana ketika saya menjadi YDP dahulu.

Jadi, memang terasa sedikit kekosongan dalam hidup ini sekarang. Selepas dua hari dari tarikh perletakan jawatan sebagai pimpinan PMKUM, memang saya tak dapat tidur dengan baik. Terasa macam seribu kebingungan bermain di kepala. Kadang-kadang terfikir juga betapa sekejap sahaja memegang amanah itu. Hati saya terus berkata bahawa semacam ada banyak lagi yang saya perlu lakukan untuk PMKUM. Terasa berat nak meninggalkan dunia kepimpinan membawa wadah perjuangan anak-anak Kelantan ini. Tapi apakan daya, saya mesti berfikir ke depan. Saya harus beri peluang kepada generasi pelapis yang berdarah muda yang berkobar dalam hatinya jiwa pejuang. Ya, saya harus beri peluang..

Saya kemudian teringat kepada satu SMS yang dikirimkan oleh Timbalan saya iaitu saudari Syafawati beberapa hari yang lepas. Lantas saya mencapai telefon bimbit dan terus mencari SMS tersebut. Bagi saya, kata-katanya itu mata memberi kesan kepada apa yang saya alami sekarang. SMS itu menyebut " Kita yang pergi ikhlaskanlah hati, mereka yang datang relakanlah diri. Kita pergi bukan bermakna kita lari, kita pergi bukan bermakna kita takut, tapi itulah sunnahtullah..kerana kita bukan yang memulakan, jua bukan yang menamatkan. Tapi kita hanyalah penyambung kepada mata rantai perjuangan itu. Itulah hakikat yang harus diterima walaupun pahit untuk ditelan. Semoga yang datang itu, bisa meneruskan perjuangan itu. Kita doakan sama-sama..Perjalanan masih jauh banyak lagi yang harus dirempuh dan diredah. Kehidupan ini ibarat roda, kekadang kita di atas dan sampai masanya kita kan berada di bawah. Sunnah alam sememangnya begitu. Yang lalu, simpanlah ia kemas-kemas dalam memori kenangan, hanya mata dan hati sahaja yang mampu berbicara...".

Selepas membaca SMS tersebut, maka sedikit sebanyak dapat mengubat apa yang dirasai sekarang. Memang itulah adat perjuangan. " Kita bukan jaguh yang memulakan perjuangan, dan bukan pengecut yang mengakhirkan perjuangan. Tapi kita adalah mata rantai-mata rantai perjuangan " Itulah kata-kata yang saya sentiasa saya laungkan sebelum ini. Bukan saya tak pernah menyebut, tetapi inilah lumrah insan yang bergelar manusia. Lupa itu fitrah kita...
Terima kasih Syafa (Timb. Presiden PMKUM) atas peranan anda sebagai pendokong kuat kepada saya. Komitmen dan kesungguhan anda membuatkan saya merasa terharu dan tidak berseorangan dalam perjuangan ini. Saya amat menghargainya. Terima kasih juga kepada Fizah (Setiausaha Agung PMKUM), Fidah(Timb. Setiausaha), Hasyri (Bendahari PMKUM) dan Arifah (Timb. Bendahari) atas kerjasama anda selam kita bersama dalam barisan Majlis Tertinggi PMKUM. Anda semua telah membuktikan yang kita bukan sahaja berjumpa untuk bermesyuarat semata-mata, tetapi anda semua telah menanamkan benih-benih ukhwah yang sejati antara kita. Buktinya, sekarang saya amat merindui saat-saat kita bersama. Kita berfikir bersama, kita membuat keputusan bersama dan kita suka dan sedih juga bersama. Pengalaman semalam mengajar saya erti kehidupan, erti ukhwah yang tiada nilaian..

Buat rakan-rakan Exco, teruskan perjuangan kalian. Anda semua BARISAN IMPIAN saya untuk meneruskan perjuangan saya dan rakan-rakan MT yang lain. Buktikan kepada saya, anda adalah barisan impian itu. Anda adalah penerus kesinambungan perjuangan ini. Ingatlah kita pernah bersama dan segala pengalaman yang dikongsi bersama kalian, gunalah ia sebagai panduan. Saya nak nyatakan kepada kalian, kita harus meneruskan perjuangan ini. Perjuangan suci dan perjuangan murni..

Wahai pejuang barisan hadapan PMKUM ;
Bangkitlah kalian menerajui perubahan.
Tanamkan impian membina perpaduan.
Impian itu satu harapan..
Pastikan ia dalam genggaman.
Ayuh, bangkitlah...
Bangkitlah kalian memimpin perpaduan!!