Bila INFINITI berbicara..


TERIMA KASIH ABANG AMIN…

Perkongsian ini sebagai pengajaran kepada saya dan untuk semua juga. Bukan cerita yang mengisahkan sang kancil dan sang buaya dan bukan cerita percintaan sang jejaka dan puteri hati. Ini perkongsian yang saya rasa perlu untuk saya kongsikan dan menulis setelah sekian lama tidak menulis dalam blog INFINITI. Sebenarnya sekarang baru saya ada kelapangan masa. Maklumlah exam pun dah habis. Selepas ni saya akan mengisi masa dengan mencari kerja sambilan dan menyertai aktiviti kemasayarakatan. Ada juga yang bertanyakan bila saya nak kahwin? Ah, pedulikan hal itu dahulu..

Berbalik kepada cerita asal. Saya sebenarnya bertuah dapat mengenali abg amin idris…seorang bekas aktivis mahasiswa UIAM satu ketika dahulu. Seingat saya, beliau adalah bekas Setiausaha Agung MPPUIAM. Sekarang ini aktif dengan program-program motivasi dan kepimpinan. Bukan sahaja di peringkat pelajar sekolah, tetapi juga dikenali disemua peringkat samaada swasta dan kerajaan. Maklumlah, selain dikurniakan wajah yang persis actor negara Tahailand atau Hongkong, beliau juga memiliki wajah yang tampan dan ceria. Memang sesuai sangat jadi motivator. Dikurniakan dengan kebolehan untuk mempengaruhi orang lain, sesuai saya katakan beliau adalah seorang yang karismatik.

Dengan perasaan kagum inilah saya merasakan bahawa beliau adalah salah seorang ‘role model’ untuk saya mengenali diri saya dengan baik. Sebelum ini, kekadang saya tidak dapat mengesan mana kelemahan diri. Betullah kata pepatah, sahabat adalah cermin kepada sahabat yang lain. Kita hanya akan nampak apa yang baik sahaja mengenai diri kita. Tetapi perkara buruk, walaupun kita sedari kita cuba pedulikan. Inilah kita sebagai manusia. Selalu ego dengan diri sendiri. Tidak mahu mengakui kelemahan diri kerana merasakan diri sentiasa sempurna.

Saya beruah kerana perasaan itu disentap dengan teguran abg amin. Beliau telah menasihati saya mengenai kesilapan saya. Katanya dalam sms kepada saya yang bertulis “ok, tingkatkan kualiti pengurusan diri sebab enta jadi contoh pada yang lain”. Kata-kata itu memang menyentap keegoaan saya. Betul-betul merebahkan kaki saya yang telah beridiri sekian lama. Membuatkan saya termenung seolah-olah berada di atas awangan dan seakan-akan saya ditampar dengan penampar yang betul-betul-menyakitkan. Teguran tersebut menyedarkan saya dengan kesilapan diri. Alkisahnya ialah, dek kesilapan dan kealpaan saya menangguhkan kerja dan amanah yang abg amin berikan. Semasa program BENGKEL FASILITATOR PMKUM, beliau meminta saya uruskan senarai nama peserta program yang berminat untuk mendapatkan e-book MAGNET DIRI nya. {karya pertama abg.amin}.

Sepatutnya selepas itu, saya kena hantar senarai nama tersebut kepada abg amin melalui e-mail. Tetapi selapas sebulan lamanya program tersebut berlalu, saya masih lagi tak berbuat sedemikian. Sampailah satu masa abg amin hubungi saya. Beliau bertanyakan tentang hal tersebut. Sebelum tu pun dah ada sahabat exco yang bertanya iaitu Hasbullah kawan saya adalah mantan exco Kebudayaan. Tetapi masa tu saya sibuk dengan persiapan exam, jadi terabai pertanyaan tersebut. Tetapi setelah abg amin yang ‘follow-up’, saya jadi serba tak kena. Malu pun ada dan segan lagilah. Rasanya dah tak mahu jumpa dengannya lagi sebab malu dengan apa yang terjadi. Memanglah orang lain melihat bahawa kesilapan tersebut biasa sahaja. Kawan-kawan pun ada yang berkata “ala..perkara biasa je tu nik. Enta bagitahulah abg.amin enta sibuk”..Kata-kata tersebut seakan-akan melihat bahawa kesilapan saya adalah kesilapan biasa. Tetapi bagi saya, itu bukan kesilapan biasa sebagai pimpinan. Kalau tak, masakan abg amin menegur saya seperti kata-katanya dalam SMS tersebut. Walaupun tegurannya ringkas, tetapi memberi maksud yang mendalam bagi saya tertutama untuk saya mengharungi dunia kepimpinan ini. Pesanan itulah yang akan saya sematkan dalam hati dan diri yang sentiasa alpa ini.

Terima kasih a.amin, anda sememangnya seorang yang perihatin terhadap maruah diri seseorang pimpinan. Kalau tak ada teguran ini, mungin kesilapan sama akan berulang bahkan mungkin kesilapan yang lagi besar akan terjadi. Saya tak mahu menjadi fitnah kepada dunia kepimpinan ini. Abg Amin telah menyedarkan saya bahawa di bawah saya, ada anak buah yang setia bersama perjuangan ini. Saya tidak mahu saya menjadi fitnah kepada mereka dan perjuangan ini. Biarlah perkara yang baik sahaja mereka ikut. Jadikanlah cerita ini sebagai pengajaran kepada semua. Ingatlah, walaupun masalah itu kecil, tetapi lumrah orang memimpin akan sentiasa diungkit dengan kesalahan dan kesilapan bahkan sedikit sahaja orang melihat kebaikan dan kekuatan yang kita ada. Kepada abg amin, TERUSKAN KEHIDUPAN ANDA MENCIPTA DIRI MENJADI MAGNET DIRI KEPADA ORANG LAIN…