KAITAN IMAM, SOLAT BERJAMAAH, KEPIMPINAN DAN KARISMATIK







Bila INFINITI berbicara..


Semalam semasa hendak solat isyak berjamaah, saya menyuruh seorang adik junior yang menumpang di rumah sewa saya dalam cuti ni naik menjadi imam. Kebetulan masa tu saya demam. Bimbang tak dapat baca ayat Quran dengan baik, maka saya berhajat untuk menolaknya menjadi imam. Sebelum ni pun saya ada menyuruhnya naik. Tapi pelbagai alasan yang diberikannya. Saya sendiri pun tidak tahu perkara apa yang menyebabkannya tidak ingin menjadi imam. Saya pernah jugak meminta beberapa kawan saya yang lain menjadi imam, tapi kebanyakan mereka menolak.

Keadaan ini membuatkan saya terfikir-fikir apa, kenapa dan mengapa mereka tidak mahu menyahut seruan ini. Kadang-kadang terfikir juga adakah kerana mereka malu kerana bacaan ayat al-Quran mereka tidak bagus dan tidak selancar seperti orang lain yang fasih dalam ilmu quran ini? Atau adakah kerana suara mereka tidak semerdu dan selunak qari dan qariah tanahair? Atau mereka merasakan yang mereka bukanlah ‘ahlinya’?

Saya cuba membuang jauh-jauh apa kalaulah alasannya adalah kerana tidak mengingati al-fatihah dan surah-surah yang lain. Tidak boleh dijadikan sebagai alasan dan tidak masuk akal kalau masih lagi tidak ingat surah-surah hafazan yang pendek-pendek sebagai bacaan selepas fatihah. Kalau la ada yang masih lagi tidak pandai membacanya, maka saya mengandaikan bahawa sudah tentu latar belakang keluarganya langsung tidak mengambil berat soal agama seperti ini.

Solat adalah perkara asas yang harus setiap anak adam mempelajarinya. Dalam solat, Islam membenarkan samada kita solat berjamaah atau berseorangan. Hendak melakukan secara berjamaah atau berseorangan itu, menjadi pilihan manusia itu sendiri. Hadith menyebut bahawa solat berjamaah, kita akan mendapat 25/27 pahala berbanding dengan solat bersorangan kita hanya mendapat 1 pahala sahaja.

Memang soal pahala adalah kuasa mutlak Allah SWT. Siapa pun tidak tahu 27 pahala yang disebutkan dalam hadith tersebut itu sama dengan jumlah bilangan 27 yang kita lazimi di atas dunia ini atau tidak. Cuma, jika kita sendiri kalau diandaikan 27 pahala itu sama dengan RM27, maka sudah tentu kita akan cuba sedaya upaya untuk sama-sama solat berjamaah kerana kita pasti menghitung keuntungannya hasil solat berjamaah tersebut. Kalau sekali berjamaah dapat RM27, maka 5 kali sehari semalam sudah tentu kita akan dapat RM135. Seminggu dapat RM945 dan kalau sebulan dapat RM3780. Wah !! memang lumayan pendapatan seperti itu. Tapi sayang, ramai yang tidak mengandaikan pahala itu seperti wang ringgit.

Dalam berjamaah, wajib ada seorang imam. Imam yang akan mengepalai solat yang dilakukan secara berjamaah. Imam menjadi ikutan dan imam mesti berada di hadapan. Dalam soal kepimpinan pun, pemimpin mesti mereka yang boleh dijadikan sebagai ikutan. Bukan memaksa mereka mengikut. Pemimpin bukan mereka yang memaksa anak buah mengikutinya kerana bila ada unsur paksaan atau suruhan, maka itu dinamakan sebagai pemimpin yang dibuat-buat.

Dalam solat berjamaah, tidak ada unsur paksaan mengikut setiap perbuatan imam, bahkan mereka buat kerana mereka tahu bahawa dihadapan mereka itu adalah seorang imam yang menjadi kepala dalam berhubung dengan Allah SWT ketika itu. Begitu juga dengan pemimpin, orang mengikutinya adalah kerana mereka sedar yang bahawa kita adalah pemimpin bagi mereka. Dalam defenisi yang lebih tepat lagi, pemimpin yang sebegini adalah mereka yang mempunyai keistimewaan mempengaruhi orang lain untuk mengikutinya. Dalam istilah akademik, ia dinamakan sebagai kepimpinan karismatik.

Imam dalam solat mereka yang karismatik. Karismatik adalah mereka yang dilihat orang sesuai dan layak menjadi pemimpin samaada dilihat dari aspek ketrampilan diri, personaliti dan gaya percakapannya. Cuba kita perhatikan, kalau kita solat dengan kawan-kawan, pasti ada seseorang yang sering kita menyuruhnya menjadi imam. Kenapakah kita sering menyuruhnya? Kenapa tidak pada kawan-kawan lain? Ini kerana kita lihat dia seorang yang karismatik dalam soal pemilihan imam. Kita percaya padanya dan kita suka bila dia menjadi imam solat kita.

Bermaksud, menjadi imam juga maknanya kita mempunyai cirri-ciri sebagai pemimpin. Pemimpin bagi keluarga, masyarakat, sector pekerjaan, negara, dan umat manusia umumnya. Paling penting, kita berbakti pada diri sendiri kerana mampu menjadi pemimpin kepada diri sendiri. Paling tak pun, orang lain dapat menjadi pemimpin kerana lihat mcamana kita pimpin diri kita sendiri. Dengan sendiri kita telah mengajarnya erti kepimpinan secara tak langsung padanya.

Begitulah pentingnya melatih diri menjadi imam dalam solat. Kalau kita gementar, maka gementar itulah yang kita nak baiki. Kalau kita terus gementar bilamana menjadi imam, maka apabila kita diminta bercakap di hadapan, kita juga akan gementar. Labih malang lagi, apabila kita disuruh mempengerusikan sesuatu mesyuarat. Perkara susah jangan difikirkan susah. Otak akan mengahantar isyarat tentang apa yang kita fikirkan dan rasakan. Isyarat itu akan diterjemahkan kepada perlakuan. Perlakuan ini lah yang dilhat kita sebgai kelemahan pada diri sendiri. Sebab itu saya tertarik dengan lirik lagu patriotic yang sedkiti sahaja saya ingin lampirkan di sini iaitu “…….kalau kita fikirkan boleh, kita boleh melakukan. Kalau kita fikirkan kelemahan, kita hampiri kegagalan..”. lagu ini adalah lagu semangat. Maka, ayuh kita semua mesti bersemangat. Bagi yang masih laGI TAKUT MENJADI IMAM, JINAK-JINAKKANLAH DIRI ANDA MENJADI PEMIMPIN BARISAN SOLAT YANG MNYEMBAH ALLAH SWT…

Kalau anda masih lagi takut menjadi Imam, maka anda bukan lagi pemimpin!!



1 Respon Anda?:

Anonymous said...

SOKONGAN SERATUS PERATUS,,,,SELAIN DARI MEMBENTUK KARISMA DIRI DAPAT PAHALA BERGANDA..KITA BERCAKAP ATAS DASAR PENGALAMAN..IMAM MEMBENTUK SIFAT KEPIMPINAN..