BAGAIMANA MENCARI DUIT DENGAN D.U.I.T?












Bila INFINITI berbicara..



Ada orang bertanya saya macamana cara hendak memiliki duit yang banyak. Bunyinya seakan beliau adalah seorang yang materalistik. tetapi bagi saya, beliau adalah orang yang berfikrian jauh dan yang berwawasan tinggi. Bukan saya jenis yang cepat membuat andaian. Tetapi saya melihat pertanyaannya seakan beliau seorang yang mempunyai wawasan yang begitu jauh dan tidak berpenghujung mungkin juga boleh dikatakan sebagai WAWASAN INFINTI.

Jarang di kalangan kita berfikir tentang macamana nak mendapatkan duit. Kalau adapun, mungkin hanya apabila terdesak sahaja. Nak bercakap tentangnya, apatah lagi. Konon takut dikatakan orang kita jenis yang materealsitik dan hanya nampakkan duit sahaja. Sebenarnya, hidup ini tidak dapat dipisahkan dengan cakap orang. Baik ataupun buruk manusia itu, memang tidak terlepas daripada cacian orang. Jadi kalau kita menyedari hakikat 'peel' manusia ini, maka tiada alasan lagi untuk kita maju ke depan melakukan perubahan sejajar impian yang diinginkan.
Cakap soal duit ini, tidak lari daripada perkataan BEKERJA. Samaada kita bekerja dengan kerajaan, swasta ataupun kerja sendiri itu semua adalah satu sistem yang melibatkan pergerakan anggota tubuh badan untuk berkerja. Cuma apabila diajak bercakap soal kerja, maka tidak ada yang paling mulia selain BEKERJA SENDIRI. Dalam konteks 'dunia duit' pada hari ini, ia seringkali meniti dibibir para usahawan sebagai satu BISNES!

Saya sudah membulatkan tekad untuk berbisnes. Memang cakap terlebih senang daripada realiti yang sebenarnya. Kerana apa yang dilalui dalam dunia ini amat mencabar impian setiap orang yang ingin bergelar usahawan. Buat masa sekarang, saya ingin mencapai target untuk menjadi USAHAWAN MUDA yang berjaya. Maka sesuatu impian pasti ada garis panduan dan prinsip yang mesti saya pegang. Setelah dibuat penelitian yang mendalam, maka saya telah mencipta formula mencari duit dengan cara saya sendiri iaitu TEORI PERNIAGAAN D.U.I.T INFINITI

Signifikannya perkataan DUIT itu sendiri adalah sama dengan nama formula bisnes saya ini. Formula ini adalah baik untuk dihayati oleh orang-orang yang ingin baru memulakan perniagaan atau yang sedang berhempas pulas untuk mengembangkan sayapnya dalam dunia perniagaan atau yang ingin kembali semula selepas menemui kegagalan.
Di bawah ini saya senaraikan apa yang dimaksudkan prinsip D.U.I.T INFINITI itu untuk perkongsian bersama :

'D' adalah DISIPLIN. Etika utama dalam bisnes adalah disiplin. Pakaian, masa, kertampilan, komunikasi dan perhubungan semuanya berkait dengan soal disiplin. Kalau kita ingin dipercayai, maka 'wajah'kanlah diri kita dengan sifat ini. Dalam artikel sebelum ini, saya pernah menceritakan bahawa mcamana saya pernah diajar berdispilin oleh ayahanda saya sendiri. Anggota polis sangat menjaga disiplin pemakaiannya. Seorang doktor sangat berdisipiln dengan masa yang ada padanya. Begitu juga orang politik yang sangat menjaga adab pertuturannya. Semua ini adalah berkaitan dengan displin. Jadi, seorang yang mahu bergelar usahawan seharusnya lebih lagi menjaga dispilinnya.

'U' adalah USAHA. Seringkali kita mendengar ungkapan-ungkapan keramat bertunjangkan maksud usaha ini. Orang kata, 'Sikit-sikit lama-lama jadi bukit', 'Usaha Tangga Kejayaan' dan macam2 lagi.. Rangkaian ungkapan yang cukup memotivasikan diri. Ungkapan ini bermesejkan sifat berusaha dan bersungguh-sungguh. Dalam bisnes, tiada yang datang bergolek seperti dihamparkan permaidani kuning kepada seorang Raja. Semuanya harus memanjat tangga usaha dan melalui jalan yang berliku. Ibarat melontar bola ke dinding, bola itu akan kembali kepada kita semula. Orang yang berusaha akan mendapat apa yang diusahakannya itu....

'I' adalah IMAN. Iman inilah yang menentukan manusia itu jujur ataupun tidak. Ramai orang yang berbisnes, tetapi mereka tidak meletakkan iman sebagai tunjang dalam perniagaannya. Kalau ada peluang untuk menindas, maka peluang itu tidak akan dilepaskan. Inilah kelemahan orang Islam kita walhal kita mempunyai contoh yang terbaik iaitu baginda Nabi Muhammad S.A.W sendiri sebagai contoh terbaik buat usahawan diluar sana. Kejujuran dan keramahan dalam berniaga, punca barangan niaga baginda cepat habis dan terjual. Hebatnya Nabi dalam berniaga adalah keimanan banginda yang tinggi kepada Allah. Segalanya dilakukan kerana Allah..Iman mengawal segala-galanya. Kita menipu, maka suatu hari nanti terimalah balasan dari Allah. Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui!

'T' adalah TERKEDEPAN. Dalam berniaga, kita perlu sentiasa ke depan berbanding orang lain. Dalam kata lain, kita bersaing dengan usahawan lain untuk mendahului dari segenap aspek dalam perniagaan. Aspek penciptaan produk, mobilasi pekerja, strategi pemasaran dan mewujudkan hubungan baik dengan usahawan lain adalah perkara yang perlu para usahawan letakkannya di depan berbanding dengan orang lain. Dalam bisnes, kena ada persaingan. Tetapi beringat, persaingan itu haruslah persaingan positif. Dengan bersaing, kita semacam dipaksa untuk sentiasa memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan kita.

BUAT YANG SEDANG BERKECIMPUNG DEGAN DUNIA BISNES, SELAMAT MENCUBA TEORI INI...MOGA ANDA SEKALIAN MENJADI APA YANG INGIN ANDA MAHUKAN,,,

Salam BISNES dari saya, Mr. Infiniti:-)







3 Respon Anda?:

Boh Jahat said...

kat blog saya ada free info buat duit free online

http://buatduitwei.blogspot.com

Cahaya hidupku said...

saya pun sedang berjinak2 dgn bisnes..insyaAllah mungkin pasni bleh berkongsi pengalaman dsb =)

html said...

saya pun nk tahu,tntng bagaimana mencari duit..