SIRI FALSAFAH HAIWAN : Pengajaran Untuk Manusia_ Sang Helang dan Radix


Semalam saya berkesempatan beraya di kediaman seorang ahli akademik di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof Madya Dr Ishak Sulaiman . Beliau adalah seorang pensyarah di Jabatan al-Quran dan al-Hadith dan merangkap Timbalan Pengarah Ijazah Tinggi akademi berkenaan. Saya mengenali beliau sebagai seorang yang berprinsip, berjiwa besar dan bermotivasi tinggi. Sifat yang ada pada beliau ini jarang ada pada semua manusia walaupun kita semua dianugerahkan dengan pemberian termahal Ilahi iaitu akal yang waras dan 'sihat'. Satu pemberian yang adil untuk semua manusia.


"Ana nak beritahu enta Nik, kita sekarang bertanding untuk sejauh mana kita dapat menggunakan akal dan mencipta kejayaan hidup daripada kecerdikan akal". Tegas Dr Ishak kepada saya. Sambungnnya lagi, "Kita kena jadi macam Sang Helang yang menggunakan peluang yang ada di depan mata. Sifat Sang Helang ni Nik, ada je umpan depan mata, terus diterkam. Inilah yang tidak ada pada orang Melayu kita". Saya memahami apa yang hendak disampaikannya. Amat memahami dan terlalu mengerti. Cukup mendalam maksud analogi Sang Helang yang digunakan beliau. Mengalahkan analogi Sang Kancil yang saya cipta sebelum....

Saya terus memberi perhatian kepada kata-kata seorang mantan YDP PMIUM ini. Katanya lagi, "Enta Nik, kita kena faham sekarang adalah masanya kita berjihad dan berjuang atas landasan menegakkan ekonomi Islam. Sekarang kita tengok, barangan HPA dah banyak dikeluarkan. Semuanya dibuat dengan berteraskan Islam dan kerana perjuangan Islam. Dari kita membeli produk barangan Amerika dan Yahudi, kenapa tidak kita membeli barangan keluaran Islam?." Satu persoalan yang dilemparkan olehnya kepada saya dan kawan-kawan yang turut bersama saya ketika itu. Saya terus berfikir dan merenung kata-katanya...

"Konsepnya mudah, kita membeli satu produk barangan HPA, bermakna kita telah menyumbangkan sedikit bantuan kewangan kepada perjuangan Islam dan barangannya." Dr Ishak terus 'memaku' kami. Sebenarnya kami sedang 'berusrah' dengan tajuk perniagaan MLM versi Islam iaitu HPA/ Radix hasil penangan dan kebijaksanaan anak Melayu berjiwa Islam iaitu Tuan Hj Ismail. "Dr, bila Radix ni mula meledak ya?" Tanya saya untuk merancakkan perbualan. " Bermulanya tahun 2002, Radix telah menggegarkan Malaysia. Dari tempoh penubuhannya sampai sekarang, tidak pernah berhutang Nik...Sekarang pula dalam proses untuk membina hotel berpaksikan pengurusan dan pengamalan Islam". Wah, hebat sungguh HPA ni ya....kata saya dalam hati. Dah la tak pernah berhutang, sekarang pula dalam proses untuk membina hotel sendiri yang bertunjangkan kepada perlaksanaan Islam. Sungguh hebat....

"Ni pun dalam proses untuk mengembangkan RFC (Radix Fried Chicken) yang menjadi alternatif lain buat orang Islam yang 'setia' dengan KFC ( Kentucky Fried Chicken ). Sekarang telah tertubuh di Sungai Petani, Kedah." Katanya lagi untuk menyakinkan saya dengan perjuangan ekonomi Islam ini. " Bila nak buat RFC kat kelantan Dr?" Tanya saya lagi. " Yang tu, kena nta join dulu lah baru ada RFC kat kelantan " Perlinya kepada saya. Sememangnya saya belum pun 'sign in' lagi HPA ni. Hehe...

"Enta nak minum air karbonat, HPA juga ada. Enta nak guna syampu mandi, HPA puna ada. Nak berus gigi, HPA pun ada. Macam-macam la Nik...kita dalam proses untuk mengembangkan produk daripada HPA sendiri. Misi ini harus disokong oleh orang Islam sendiri. Daripada enta minum Coca Cola, baik enta minum Radix Cola. Enta nak madu lebah, pun HPA buat Nik." Pandai sungguh Dr berkempen ya..hehe...telahan saya dalam hati. Tapi saya tahu, ni bukan kempen sebrang kempen seperti MLM lain. Kempen dalam perniagaan HPA adalah dakwah. menyeru menusia ke arah kebaikan. Kebaikan Islam dan ekonominya....

Atas kereta semasa dalam perjalanan pulang, saya sempat memikirkan semua kata-katanya di dalam perbualan kami tadi. Menjadi Sang Helang seperti yang dimaksudkannya tadi adalah seorang dalam sejuta. Maksudnya tidak ramai yang nampak peluang di depan mata dan berusaha dan bersungguh untuk mencapainya. Kekadang, dibiarkan sahaja peuang itu berlalu bahkan ada yang tidak pernah ' menjeling' ke arahnya walau sekali. Inilah orang Melayu kita. Sentiasa melepaskan peluang yang 'menegur' kita. Sampai 'peluang' pun dah pandai mengatakan kepada orang Melayu kita ni sombong...

Sebenarnya kalau kita fikir elok-elok, peluang yang datang itu adalah dihidangkan khas untuk kita dan mungkin juga disitulah tempat kita untuk mengubah diri. Lagi-lagi dengan peluang 2 dalam 1 tajaan HPA ini. Mencari duit dan pahala tidak semua ada pada sistem MLM yang lain. Itu kesimpulan ringkas yang saya buat sambil kereta yang saya 'drive' ketika itu membelok ke persimpangan kanan jalan untuk memasuki lebuh raya menuju ke Kuala Lumpur.

Saat memasuki persimpangan tersebut, terdetik dalam hati untuk menjadi sebahagian 'tentera' HPA berjuang menegakkan ekonomi Islam. Memasuki simpang kanan adalah umpama keputusan yang dibuat adalah betul dan tepat pada masanya. Kemudian meluncur laju di atas Lebuh raya adalah tanda saya tidak akan lagi berpaling ke belakang. Falsafah Sang Helang amat bernilai untuk saya...Terima kasih Tuhan kerana kejadian sang helang Mu ini amat banyak mengajar erti kehidupan kepada manusia.

Malulah manusia kalau tidak menjadi sehebat Sang Helang...kalaulah Sang Helang mengenali Radix dan HPA, pasti sang helang akan lagi rakus 'menerkam'. Sang helang itu tahu, selepas 'menerkam' Radix dan HPA, pasti ia kan terus terbang tinggi diudara....






4 Respon Anda?:

HASMORA said...

salam...

tahniah sahabat, satu perkongsian bijaksana dan cemerlang. semoga perjuangan kita demi agama dimudahkan olehNya... :)

Tirana said...

Para pendidik dan ibubapa perlu mendidik generasi muda sekarang supaya menjadi helang. Cara didikan ibubapa melayu yang saya nampak, selalu menakut-nakutkan anak sehingga mereka takut untuk mencuba.

Miss Jaz said...

salam nik..semoga perjuangan dapat diteruskan untuk membantu mereka yang memerlukan cahaya ilmu darimu..wah hebat ye!!seorang tokoh pelajar yang bermotivasi tinggi..teruskan usahamu..wassalam

orangbukit said...

Jadilah helang yang Muslim, yang boleh menilai mengikut hukum syarak. Jangan membujur lalu, melintang sapu semua..