IMPIANKU...

Bila INFINITI berbicara..

Bila kawan-kawan asyik bertanya tentang apa yang saya buat pada masa cuti ini, maka terdetik dalam hati jiwang saya untuk menceritakan aktiviti yang saya habiskan pada masa cuti semester ini. Saya bukanlah mahasiswa yang dah menamatkan pengajian seperti kebanyakan kawan-kawan yang lain, tapi saya masih lagi bergelar mahasiswa yang hanya akan menamatkan pengajian pada bulan 4 tahun hadapan. Maklumlah, golongan bakal guru macam saya ni kenalah lama sikit belajar. Selepas ni nak didik anak-anak murid pulak. Jadi biarlah kawan-kawan saya yang lain tu mengahabiskan kehidupan mereka sebagai mahasiswa. Yang pasti, saya akan terus setia bersama gedung ilmu Universiti Malaya tercinta..

Bilamana tibanya cuti semester seperti ini, maka saya akan terus pulang ke kelantan untuk membantu abah saya berniaga. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa selain bergelar pendidik, abah saya juga seorang usahawan yang agak terkenal di pasar borong Wakaf Cekyeh. Nama pasar borong tersebut memang terkenal di Kelantan bahkan di Malaysia. Begitu juga dengan seorang salah seorang penjualnya. Sebut sahaja nama Cikgu Mat Rock, pasti semua mengenali. Begitu hebatnya beliau mencipta pengaruh di tempat yang menjadi tumpuan ramai pembeli barangan murah seperti di Pasar Borong Wakaf Cekyeh ini. Kadang-kadang ada juga orang yang menggelarkan abah saya sebagai 'Ustaz Rock' . Sememangnya beliau adalah seorang ustaz di sekolah Menengah Melor di Kelantan. Gelaran 'rock' pula diberi kerana penampilan beliau yang seakan-akan sedikit rock. Berseluar jean dan memakai kereta spot. Tetapi di sekolah, beliau bukan orang yang sebegitu. Saya pun kadang-kadang pelik, boleh sahaja beliau menyesuaikan diri dengan keadaan yang berbeza walhal ramai orang yang tak mampu berbuat sedemikian. Maksud saya ialah tak ramai yang mampu mengubah dirinya mengikut keadaan di mana dia berada. Ramai yang suka menjadikan dirinya statik dan jarang yang akan menjadi dirinya fleksbaliti.

Di sebalik penampilannya yang sedikit rock tersebut, sebenarnya beliau adalah orang yang cukup berdisiplin terutama dengan masa, pemakaian dan ketrampilan diri. Saya amat menggagumi disiplin diri yang ditunjukkannnya. Setiap kali ingin bersamanya berniaga, pasti saya akan menepati waktu dan berpakaian kemas. Mungkin ramai yang terkejut jika saya katakan bahawa semasa berniaga, baju yang dipakai mestilah dimasukkan ke dalam seluar seakan-akan orang yang hendak ke pejabat.hehe..rambut mesti kemas dan terurus. Baju yang dipilih pula mestilah yang berkolar. Kalau pakai yang tidak berkolar, siaplah saya. Masa pula mesti tepat atau awal dari yang ditetapkan. Pernah saya terserempak dengan kawan saya semasa belajar di sekolah menegah dahulu. Dia terkejut kerana saya seakan-akan nak ke pejabat walhal saya masa tu adalah seorang peniaga. Tetapi itulah, saya diajara berpakaian kemas semasa berniaga dan dengan susunan disiplin seperti itulah saya terbawa-bawa ke dalam kehidupan saya ke mana saja saya pergi.

Dulu semasa masih lagi bersekolah, saya dan adik saya Kamal seringkali bertanya di dalam hati, kenapalah abah membuat peraturan sebegini. Kadang-kadang tertekan jugak dengan peraturan tersebut. Tetapi oleh kerana beliau adalah seorang yang garang dan tegas, maka saya hanya menuruti segala peraturannya. Dalam psikolgi pendidikan, kawalan yang abah saya tunjukkan ini adalah jenis kepimpinan aotokratik. Kebenaran hanya datang darinya dan anak-anak tidak dibenarkan meluahkan pendapat. huhu..Pernah satu masa semasa saya membantunya berniaga selepas tamat peperiksaan SPM dahulu, saya hampir-hampir kemalangan. Ini kerana gara-gara hendak mengejar waktu bimbang terlewat sampai ke tapak pasar malam. Tetapi seingat saya, ia berpunca daripada diri saya juga kerana saya tidak bertolak awal daripada rumah seperti yang diberitahunya sebelum itu. Maka kerana bimbang dimarahinya ,saya memandu kereta dengan kelajuan 140 km/sejam. Fuh, mcama pemandu Formula One pula saya masa tu.hehe..saya berbuat sedemikian kerana bimbang terlewat sampai. Selepas kejadian tu, saya tidak lagi berlengah dengan masa kerana betul lah kata pepatah arab.."masa itu ibarat pedang, kalau kita tak memotongnya, maka dia akan memotong kita"

Masa berniaga kena serius. Kalau nak makan, kena makan awal-awal lagi atau makan sahaja selepas habis berniaga. Maksudnya kalau jadual saya berniaga mula lepas maghrib, saya kena makan sebelum maghrib lagi dan kalau tak sempat makan masa tu, saya kena tahan lapar saya makan selepas berniaga. Jawabnya dalam sekitar jam 1 pagi lebih la. Itu sebab perut saya sedikit ke depan. hehe..tapi ini lah displin yang abah saya terapkan dalam berniaga ni. Walaupun agak keterlaluan dan terlampau syadid, tetapi saya menerimanya demi mendisipilinkan diri. Dan kalu ada yang bertanya kenapa saya boleh bertahan lapar walupun duit tak ada untuk membeli makanan, jawapannya adalah kerana saya sudah terbiasa dengan 'tarbiyyah' yang abah saya terapkan.

Begitu juga bila berniaga, saya tak dibenarkan bersembang dengan kenalan yang datang ke gerai. Larangan itu bukanlah bersifat menghalang perhubungan tetapi demi keselamatan barang-barang jualan. Abah saya cukup pantang kalau ada barang jualannya yang hilang. Gerai saya cukup besar dan kalau nak dibandingkan dengan gerai lain di pasar malam tersebut, tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa gerai abah lah yang paling besar. Jadi oleh kerana keluasan gerai tersebutlah menuntut saya dan pekerja lain agar lebih peka dengan gelagat pengunjung dan pembeli. Keadaan ini lebih tertekan bilamana tibanya waktu cuti tertentu seperti hari perayaan dan hari cuti sekolah. Memang cuti seperti ini membuatkan pasar malam wakaf cek yeh dikegerumuni oleh pengunjung bukan sahaja dari kelantan bahkan luar kelantan dan jumlah mereka ini cukup ramai sekali. Pernah sekali dalam waktu ramai sebegini lah seutas jam jualan kedai kami hilang. Harga jam tersebut pula ialah rm350. Mengamuklah abah saya. Saya pun takut tengok keadaannnya ketika itu. Tetapi dengan kecekapan dan strategi yang abah saya lakukan, maka pencuri jam tersebut dapat diberkas dan apa lagi siap lah dia dikerjakan oleh abah saya dan kawan-kawannya yang turut berniaga di pasar malam tersebut.

Bagi yang belum ada pengalaman berniaga, saya sarankan agar terlibatlah dengan bidang perniagaan kerana bagi saya banyak manfaatnya yang dapat diambil dari pengalaman ini. Dalam AGM PMKUM yang lepas, saya sebut kepada anak-anak buah saya agar terlibat dengan bidang perniagaan kerana pengalaman tersebut mengajar kita pandai berkomuniaksi dengan orang ramai. Kalau yang berniat untuk menjadi pemimpin, eloklah berjinak-jinak dengan dunia ini terlebih dahulu. Menyoroti sirah perjuangan Nabi SAW sendiri pun, baginda diajar untuk berniaga sebelum baginda menjadi pemimpin yang terulung diatas muka bumi ini. Cabaran, dugaan, keperitan, kesedihan, kegembiraan semuanya diajar dalam perniagaan. Dalam aspek perhubungan sesama manusia pula, kita akan belajar psikologi perangai manusia yang memang kita akaui berlainan ragam dan rupa kerana seribu orang yang kita jumpa maka seribu perangailah yang kita akan hadapi.

Cita-cita besar saya ialah menjadi ahli polotik. Tetapi sebelum itu saya terlebih dahulu ingin mencipta nama dalam dunia perniagaan dan keusahawanan. Saya ingin membina tapak sekukuhnya terlebih dahulu dan barulah dipikirkan untuk terjun ke bidang politik. Harus disedari untuk berbakti kepada msayarakat sebagai alhi poltik bukannya semudah yang disangkakan kebanyakan orang. Saya kekadang tergelak sendirian bilamana mendengar ada beberapa orang kawan saya yang melaung-laungkan cita-citanya untuk terlibat dengan politik tanah air selepas habis belajar. Kekadang saya juga tertanya kepada diri sendiri, dari mana mereka hendak mendapatkan sumber pendapatan yang kukuh untuk terjun ke lapangan tersebut kerana dunia poltik sekarang adalah dunia kita sebagai ahli politik yang akan menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat samada dari bentuk kewangan atau perkhidmatan. Kedua-duanya memerlukan sumber kewangan yang kukuh. Duit bukanlah segala-galanya tetapi dengan duit, kia mampu untuk melakukan segala-galanya..

3 Respon Anda?:

Anonymous said...

ambo setuju. sama-sama kita bisnes

end said...

"Kekadang saya juga tertanya kepada diri sendiri, dari mana dia hendak mendapatkan sumber pendapatan yang kukuh untuk dia terjun ke lapangan tersebut kerana dunia poltik sekarang adalah dunia kita sebagai ahli polotik yang akan menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat samada dari bentuk kewangan atau perkhidmatan. Kedua-duanya memerlukan sumber kewangan yang kukuh. Duit buakanlah segala-galanya tetapi dengan duit, kia mampu untuk melakukan segala-galanya.. "

saya setuju sangat2.. tapak yg kukuh harus dibina dgn sungguh2..
mgkn ada yg bertanya ada apa pada nama.. tapi nama adalah terpenting.. baru orang pandang.. tambah2 dalam dunia politik.. yg butuhkan sumbangan pengorbanan kita..

syabi said...

"the true and sad story...hehehe.apa yang dikatakan oleh saudara Nik itu benar, pendapat dan pengalaman beliau.Saya selaku sahabat pernah melawat ketika beliau berniaga di Wakaf Che yeh.Sememang disiplin cukup dititik beratkan.Nak berborak kena borak luar time keje.Semoga anta jadi someone and somebody...