AMANAH DAN FITNAH DALAM KEPIMPINAN









Untuk mengisi ruangan INFINITI kali ini, saya berpandukan pada Hadith junjungan kita, pemimpin ideal sepanjang zaman iaitu baginda Nabi Mohamad SAW yang bermaksud : " Setiap orang daripada kamu adalah sebagai pemimpin, dan setiap daripada kamu akan disoal tentang kepimpinan kamu ".

Hadith ini cukup jelas kepada kita menyentuh perihal kepimpinan pada diri setiap makhluk yang bergelar manusia atau khalifah di atas muka bumi ini. Bermaksud, jika kamu manusia, kamu ada tanggungjawab. Bila ada tangungjawab, awas!!!, beringatlah kamu kerana kamu pasti dan pasti akan disoal oleh Allah tentang tanggungjawab yang kamu kerjakan. Kamu tunaikan tanggungjawab atau tidak, sekarang bukan tempat kamu berbangga atas tertunainya tanggungjawab tersebut atau kamu dihina atas ketidakpedulian kamu pada amanah tersebut.

Tetapi, yang pasti kamu akan bersoal di depan Allah suatu hari nanti. Janji yang dikatakan Allah dalam al-Quran tetapi akan hanya terlaksana di akhirat kelak. Kamu akan berdepan dengan mahkamah Allah. Bukan mahkamah kerajaan yang dikuasai manusia, tetapi mahkamah Allah yang Dia sendiri mentadbirnya. Jika di dunia, kamu bisa mengubah fakta yang benar agar kamu tidak didakwa dan dipersalahkan. Tetapi di akhirat kelak, kamu tidak berupaya mengubahnya. Di dunia, kamu melalui proses pendakwaan dan pengumpulan maklumat tentang kesalahanmu, tetapi di sana kamu hanya menunggu sahaja fakta yang telah ditulis oleh malaikat-malaikat Allah yang tidak tersilap sedikit pun dalam memberi penilaian kepada amalan dan kerjaan kamu.

Data, fakta dan pembuktian telah tersedia ada. Cuma giliran kamu hanya mendengarnya sahaja. Kamu baik, kamu amanah, kamu soleh, kamu bertaqwa, pasti kamu tersenyum gembira dengan senyuman keimanan yang terpancar diwajahmu. Tetapi jika kamu jahat, kamu banyak dosa, kamu tidak menjalankan amanah dan kamu tidak beriman dengan Pencipta Alam, kamu akan sedih dan kecewa bersama dengan terselahnya kegelapan dosa di wajahmu.


Tanggungjawab bukan perkara main-main wahai insan yang hendak dipanggil manusia. Kamu pasti tahu al-Quran telah menunjukkan satu cerita sebagai teladan kepada kita. Perihal amanah telah disentuh oleh Allah di dalam KalamNya yang benar itu. Bukit itu hebat dek sifatnya yang besar, gagah dan teguh kerana berpacak di atas bumi yang mendampar ini. Tetapi bukit tidak menerima amanah tannggungjawab tersebut. Tetapi manusia yang penuh dengan keegoaannya tidak segan silu menerima amanah tersebut.

Manusia bongkak kah?? Mungkin ya mungkin tidak. Ya, jika dia menerimanya tapi tak melaksanakannya. Tidak, kerana dia menunaikan apa yang dipikulnya itu. Kamu bermain-main dengan amanah, tetapi kamu langsung tidak memikirkan apa yang kamu akan terima kelak. Kamu buat main-main, tetapi ingat kamu akan di soal oleh Allah dengan bersungguh-sunnguh. Kamu kata kamu pikul amanah itu sekejap sahaja, tetapi ingat kamu akan bersoal dengan Allah tentang amanah ini dalam jangka masa yang lama. Kamu tidak menjalankan amanah tersebut, tapi ingat kamu akan disoal juga walaupun kamu tak mengerjakannya.


Maka, jika kamu hendak berbangga, kamu berbanggalah walhal kamu tidak menunaikannnya dan kamu terhinalah sehina-hinanya tetapi pastikan kamu terhina dengan memikul panji-panji perjuangan memikul amanah Allah iaitu meneggakkan Islam di atas muka bumi Allah. Kamu terhina, tetapi kamu ada Syurga. Ianya manis tetapi perlu melalui perjalanan yang pahit lagi getir. Mudah-mudahan Allah menempatkan diri kita dalam kepahitan perjuangan tetapi akan merasai kemanisan iman dan kemaduan Syurga yang tiada nilai gantinya...

1 Respon Anda?:

Hasmora said...

guano blog demo xdop cbox @ shoutbox ni weh...buh laa..koo... hehehe..demo gak...